Seminar Pemantapan Aqidah Generasi Muda
Peringkat Negeri Perlis

Sabtu 15 Ramadhan 30H/5 Sept.09
Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin, Pauh
Satu seminar sehari Program Pemantapan Aqidah telah berjaya dilangsungkan di Masjid Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin, Pauh yang dianjurkan bersama oleh ABIM Negeri Perlis, Jabatan Belia & Sukan Negeri dan PTSS. Lebih 300 orang peserta mengikutinya yang menggabungkan siswa-siswi dari institusi ini dan Kolej Komuniti Arau.
Program bermula dengan solat zohor berjamaah diikuti dengan perasmian program oleh Pengarah Pusat Islam PTSS, Sdr. Rashdan Rashid. Objektif program adalah untuk memberi kefahaman kepada generasi muda khususnya belia Islam perihal isu2 semasa berkaitan dengan penyelewengan aqidah di negara ini, selain menanam sensitiviti yang tinggi kepada peserta terhadap akidah agar tidak mudah terpesong dan bersedia mendepaninya dengan kefahaman yang jelas terhadap 2 sumber utama iaitu Al-Quran dan sunnah.
Pembentangan kertas kerja pertama disampaikan oleh Ustaz Marshidi Mat Rashid dari SMA Al Maad Arau dengan tajuk Ajaran Sesat di Malaysia. Banyak pendedahan yang dilontarkan dalam permasalahan ini berserta fakta-fakta penting untuk diberi perhatian.
Ustaz Marshidi
Sdr Yusaiman membentangkan kertas kerja ke 2

Permasalahan Sosial Generasi Muda Kini di sampaikan pada pembentangan kertas kerja kedua oleh Sdr Yusaiman Yusoff dari UUM Sintok. Beliau yang juga mantan YDP ABIM Negeri Perlis mengulas permasalahan belia yang berdepan ancaman penyakit sosial yang membarah seperti penyalahgunaan dadah, isu2 seksual, budaya hedonisme dan pelbagai isme yang dilambakkan kepada generasi muda.
Sesi Forum berlangsung
Selepas solat Asar, diadakan pula sesi forum yang bertajuk "Pemantapan Aqidah Generasi Muda". Panelisnya terdiri dari Ustaz Hashim Othman dari JAIPs, Ustaz Razak dan dipengerusikan oleh Sdr. Mohd Najid Omar merangkap YDP ABIM Negeri Perlis.
Sdr. Mohd Najid mempengerusikan majlis Forum
Majlis penyampaian sijil penyertaan kepada wakil peserta.
Kaunter jualan produk dan sesi pendaftaran terbuka
sebagai Sukarelawan ABIM Perlis
Suasana iftar di pengakhiran program bersama peserta siswa & siswi
Sdr. YDP bersama Sdr. Rashdan (berbaju putih) Pengarah Pusat Islam PTSS
ketika berbuka puasa.
Jamuan makan malam selepas solat maghrib.
ABIM Negeri Perlis mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua pihak yang turut membantu secara langsung dan tidak langsung bagi menjayakan program ini berjalan lancar dari awal hingga ke akhir. Semoga Allah SWT mengurniakan kebajikan kepada kita,ukhuwah dan kerjasama yang berterusan.

2 ulasan:

Abim Besut berkata...

salam ukhuwwah dari Abim Besut

SEKRETARIAT ABIM PERLIS berkata...

salam ukhuwah kembali..moga silaturahmi berkekalan.

Catat Ulasan