NADWAH SERUAN ISLAM
25 Disember 2009,
8.30pagi hingga 6.00 petang - Dewan Kompleks JAIPs, Kangar



Alhamdulillah, penyertaan Nadwah begitu menggalakkan dan terdiri daripada pelbagai lapisan usia masyarakat. Ini memberi satu gambaran bahawa ilmu dan kerja-kerja dakwah di kalangan masyarakat awam khususnya, begitu tinggi permintaannya. Tugas ini sewajarnya digembeling bersama dengan pihak yang berautoriti bagi melancarkan segala perancangan yang ingin dilaksanakan. Bagi NGO Islam pula khususnya, gabungan kepakaran dan kekuatan perlu dilakukan sepertimana yang direalisasikan pada nadwah ini. Sememangnya tujuan sebenar jemaah Islam itu ditubuhkan iaitu melaksanakan gerakerja dakwah - menyampaikan risalah Tauhid sepertimana jalan rasul dan nabi2 terdahulu.



Mantan Mufti Perlis, Dr Mohd. Asri Zainal Abidin menyampaikan sedikit pengisian sebelum merasmikan Nadwah.

Sesi pagi telah disampaikan oleh Sdr. Lim Jooi Soon, seorang pendakwah bebas yang juga penasihat PERKIM Ampang, Selangor. Beliau mengulas berkaitan asas akidah Kristian yang perlu difahami oleh pendakwah Islam. Antara yang menarik ialah perpecahan umat kristian di seluruh dunia sehingga ke hari ini adalah lebih 33,800 mazhab yang mana perbezaan itu tertumpu kepada soal-soal asas agama mereka, tidak seperti Islam walaupun terdapat perbezaan tetapi hanya berlegar sekitar perkara furuk yang kecil sahaja.




Sesi pertama yang disampaikan oleh Sdr. Lim


Sesi Kedua oleh Sdr. Kamaruddin Abdullah



Sdr Kamaruddin ketika mengulas tentang perbandingan Islam dan Kristianiti menyatakan bahawa antara perbezaan yang paling besar ialah setiap bayi yang lahir dalam Kristian telah mewarisi dosa yang telah ditinggalkan oleh Adam & Eve (Nabi Adam a.s & Hawa), sedangkan setiap anak yang lahir dalam Islam itu fitrah dan bersih keadaannya sepertimana kain yang putih.



"Kelebihan agamawan Kristian berbanding Islam adalah mereka lebih mesra jemaah. Lihatlah kita, semakin alim, semakin bengis dan mahal dengan senyuman. Sepatutnya sebagai seorang Islam kita patut lebih cool, kerana Islam itu memberikan ketenangan kepada kita".
"Dalam Solat berjamaah, bukanlah syaitan yang kita gambarkan itu (berupa makhluk yang berekor runcing dan bertanduk) yang menjarakkan kita dan jamaah lain di kiri dan kanan, tetapi syaitan itu berupa status, darjat, bangsa yang kita muliakan sehingga menjadi penghalang untuk merapatkan anggota badan kita dengan saudara seagama"
- Sdr. Kamaruddin

Pada akhir nadwah, telah ditubuhkan Sekretariat Seruan Dakwah Negeri Perlis yang akan meneruskan usaha dakwah ini secara konsisten dan terancang bagi memastikan usaha ini tidak terhenti sekadar di peringkat seminar semata-mata. Peserta telah dibahagikan kepada 4 kumpulan utama bagi memfokuskan tugas masing-masing. Ahli-ahli kumpulan akan terus berhubungan selepas ini untuk merangka tugas-tugas dan perkara yang berkaitan dari masa ke semasa.


Kumpulan Perbandingan Agama
- Menyelenggara kursus dan pengajian yang berkaitan bagi memberi penambahan ilmu



Kumpulan Penerbitan
-Mengumpul dan menerbitkan bahan2 untuk sebaran dakwah


Kumpulan Kebajikan
-Mengenalpasti bentuk bantuan dan sokongan serta yang berkaitan kepada mualaf


Kumpulan Sekretariat
-Mengurus organisasi dengan profesional

Semoga usaha yang sedikit ini akan mendapat manfaat yang berterusan dan memberi semangat dan ruang untuk masyarakat bergerak di jalan dakwah yang lebih komprehensif.

Sekali lagi ucapan terima kasih kepada sahabat2 dari JIM, ABIM dan Institut Ibnu Kathir Negeri Perlis. Sekalung perhargaan kepada Jabatan Agama Islam dan Jabatan Mufti Negeri Perlis di atas segala sokongan dan kerjasama yang diberikan sepanjang Nadwah berlangsung.
Jazakallahu khairan khatira.

0 ulasan:

Catat Ulasan