KURSUS INTENSIF
PENGGERAK BRIGED BAKTI MALAYSIA
Bergambar bersama Dato' Dr Razak selaku pengerusi BB Malaysia (berbaju ungu)


KURSUS yang berlangsung selama 3 hari ini diadakan di D’Ark Taman Sri Kasih, Seremban Negeri Sembilan bermula pada 8 Mei yang lalu. ABIM Negeri Sembilan dengan kerjasama ABIM Pusat sebagai penganjur utama telah menggabungkan peserta dari Zon Tengah dan Zon Utara sebagai persediaan awal kepada penubuhan badan sukarela ini di peringkat kebangsaan.
Sdr. Jufitri Joha selaku Penyelaras kursus, telah dibantu oleh Encik Che Yob Mahamood (Penyelaras Briged Bakti Negeri Kelantan-Sekolah Menengah) bersama-sama dengan pasukan Briged Bakti Kelantan dan juga “Ayah Aji” menjadikan program ini berjalan dalam suasana ukhuwah dan berdisplin. Antara wakil-wakil negeri yang hadir adalah dari Melaka, Pahang, Selangor, Wilayah Persekutuan, Perlis dan Negeri Sembilan selaku tuan rumah.

Pelbagai latihan didedahkan seperti kepimpinan, asas kawad, asas perkhemahan dan asas bantuan kecemasan serta pengisian rohani bagi memahir dan memantapkan peserta terhadap kerja-kerja kesukarelawanan.

Kawad kaki antara latihan yang dedahkan kepada peserta dan memberi banyak manifestasi didalamnya

Briged Bakti disifatkan sebagai Pertubuhan Sukarelawan Islam pertama yang memenuhi segala keperluan dan ilmu berkaitan kerja-kerja kemasyarakatan yang tuntas. Secara ringkasnya, pertubuhan ini dibangunkan supaya mampu membantu masyarakat menguruskan kehidupan dan kematian yang tidak dimiliki oleh kebanyakan badan sukarela. Berikutan situasi semasa dengan pelbagai masalah dan isu kemasyarakatan yang semakin berleluasa, badan ini dilihat sebagai produk penyelesaian yang terbaik terutamanya melalui penglibatan generasi belia.

Pertubuhan ini akan dibuka penyertaannya kepada pelajar sekolah dan masyarakat awam tetapi tumpuan awal adalah untuk menubuhkannya di peringkat sekolah-sekolah seluruh negara.

0 ulasan:

Catat Ulasan